.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تشکیل شورای عشایر در گیلان

مدیرکل امور روستایی و عشایری گیلان از تشکیل شورای عشایر در این استان خبر داد.

به گزارش
شمال نیوز به نقل از فارس، سید عیسی مهدوی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد پشتیبانی اردوهای هجرت 3 گیلان اظهار داشت: فعالان در عرصه بسیج سازندگی سفیران پاک مقام معظم رهبری در محروم‌ترین مناطق هستند.
وی با بیان اینکه فعالان بسیج سازندگی به‌راحتی دغدغه مقام معظم رهبری را انتقال می‌دهند، افزود: تعداد 100 پروژه در مناطق محروم گیلان توسط بسیج دانشجویی در حال اجراست.
مهدوی پروژه‌های مذکور را کوچک خواند و تصریح کرد: اجرای طرح‌ها در روستاها بسیار تاثیرگذار بوده و آثار مثبتی در این مناطق دارد.
مدیرکل امور روستایی و عشایری گیلان مجموع اعتبار پروژه‌های کوچک روستایی را بالغ بر 300 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: عشایر استان مظلوم واقع شدند و تا کنون امور عشایر نداشتیم.
وی از تشکیل شورای عشایر به ریاست استاندار در گیلان خبر داد و یادآور شد: 9 هزار و 500 خانواده عشایر در گیلان زندگی می‌کنند.
مهدوی خانواده‌های عشایر گیلان را بسیار کیفی، مولد و تاثیرگذار توصیف کرد و بیان داشت: بسیاری از راه‌های عشایری در ثبت اداره راه استان نیست و در چارچوب این اداره نمی‌‌گنجد.
مدیرکل امور روستایی و عشایری گیلان خواستار ساماندهی بسیاری از مسائل عشایر توسط بسیج سازندگی شد و خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم به رسیدگی بر فرهنگ و ارتقای توانایی علمی جوانان و همچنین رسیدگی به نواحی صنعتی روستایی تاکید شده است.
وی ادامه داد: اقدام قانونی برای ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی با اصلاح اساسنامه یکی از شرکت‌های مادر تخصصی موجود در چارچوب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور هدایت، راهبری، احداث و توسعه زیرساخت‌های مجتمع‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی از جمله موارد در روستاهاست.
مهدوی با اشاره به ماده 194 توسعه روستایی در برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: دولت مکلف است به منظور بهبود وضعیت روستاها در زمینه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، راهبری، نظارت و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، ارتقای سطح درآمد و کیفیت زندگی روستائیان، کشاورزان و کاهش نابرابری موجود بین جامعه روستایی، عشایری و جامعه شهری حمایت‌های لازم را انجام دهد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان ارتقای شاخص‌های توسعه روستایی، ارائه خدمات نوین و تهیه برنامه اولویت‌‌بندی خدمات روستایی با توجه به شرایط منطقه‌ای و محلی را یکی از تکالیف دولت در توسعه روستایی برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت از گسترش کشاورزی صنعتی و صنایع روستایی با اولویت توسعه خوشه‌ها و زنجیره‌های صنعتی، کشاورزی کوچک و متوسط و همچنین صنایع دستی، خدمات گردشگری و ایجاد و توسعه بازارهای محلی با اولویت مراکز دهستان‌های دارای قابلیت توسعه یکی دیگر از برنامه‌های دولت در برنامه پنجم توسعه است.
وی به خرید و توزیع ماشین‌آلات دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: تهیه ماشین‌آلات طبق شاخص‌های در نظر گرفته شده از طرف فرمانداری‌ها از سال 82 تا سال 89 با اعتبار متمرکز توسط سازمان همیاری و شهرداری‌های کشور صورت گرفته و به طور متمرکز بین دهیاری‌ها توزیع شده است.
مهدوی با بیان اینکه تعداد 239 دستگاه بیل مکانیکی، کامیون حمل زباله، تراکتور و کمپرسی از محل اعتبارات پسماند بین دهیاری‌های گیلان توزیع شده است، بیان داشت: سال گذشته با اختصاص اعتبارات به صورت متمرکز به استان‌ها نسبت به تهیه ماشین‌آلات با کیفیت اقدام شد.
این مسئول با اشاره به اختصاص 2 میلیارد و 497 میلیون ریال برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز دهیاری‌های گیلان، تصریح کرد: تعداد 69 دستگاه ماشین‌آلات برای دهیاری‌ها خریداری شده و در مجموع از سال 82 بالغ بر 11 میلیارد و 598 میلیون ریال به منظور خرید ماشین‌آلات به دهیاری‌های استان اختصاص یافته است.
مهدوی تشکیل خانه فرهنگ و کتابخانه روستایی را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره توسعه فرهنگی دانایی‌محور، تفاهمنامه‌ای بین دفتر امور روستایی و عشایری استانداری و اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان منعقد شد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان بیان داشت: مساجد، مدرسه‌ها و دهیاری‌ها در روستاهای مرکزی به منظور توسعه فرهنگ کتابخوانی در روستاها و ایجاد زمینه دسترسی آسان جوانان و دانش‌آموزان روستایی به کتاب و نشریات در راستای رشد فرهنگی و اجتماعی روستائیان به عنوان خانه فرهنگ و کتابخانه روستایی با نظارت دهیار راه‌اندازی شده‌اند.
به گفته وی، در مرحله نخست روستاهای بالای یک‌ هزار و 500 نفر جمعیت مشخص شدند و پس از معرفی به اداره‌های ذی‌ربط برای دریافت تجهیزات طبق تفاهمنامه اقدام کردند.
مهدوی تشکیل کمیته علمی ـ تخصصی در دهیاری‌ها را یکی دیگر از اقدام‌های دفتر امور روستایی و عشایری گیلان معرفی کرد و گفت: این کمیته به منظور ایجاد زمینه و بستر مناسب برای طرح اندیشه‌های نو در عرصه مسائل توسعه و برنامه‌ریزی روستایی و بومی کردن اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و اقدام‌های اجرایی و عملیاتی فعالیت‌های حوزه روستایی گیلان را انجام داده است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان به وظایف کمیته علمی ـ تخصصی دهیاری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: اتخاذ راهبردهای مناسب برای تحقق سند توسعه روستایی قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ارزیابی از عملکرد برنامه، تهیه و تدوین شاخص‌های محرومیت‌زدایی و راهبردهای تعدیل فقر روستایی و بررسی راهکارها و ایجاد فرصت‌های شغلی روستایی و تدوین سیاست‌های اجرایی و عملیاتی مربوط به اشتغال روستایی از وظایف این کمیته است.

* اجرای 3 اردوی جهادی در رودسر

رضا دوست‌جلالی فرماندار رودسر نیز در این جلسه به اجرای 3 اردوی جهادی در تابستان سال جاری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: برکات طرح‌های جهادی سال‌ها در مناطق محروم و روستایی ماندگار است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.073 seconds.